Jom join izan

Tuesday, September 14, 2010

acuan loyang/rose

Takut kuih raya tak jadi..... (aiikkk kuih raya keee.... kuih ni time normal pun ada orang jual tuk jadikan sumber pendapatan). Inilah (pada gambar) acuan kuih tradisional......

Pertama kali membeli ke....... sekarang jangan risau.... kalau pertama kali memiliki acuan loyang/rose atau ingin memiliki...... beli saja murah je baru RM10.90... zan pilih acuan yang berat .... ada macam-macam bentuk terbaru ... tapi zan pilih yang paten lama je..... macam dalam pic ni....

Sampai aje dirumah ...... zan rendam dulu dalam minyak panas yang kita dah guna tuk memasak tu... yang minyak dah hitam2 tu kan... zan letakkan dari mula sampai minyak tu panas sepanasnya...

Tiap kali sebelum guna dari mula letak minyak atas kuali panaskan sampailar panas sepanasnya zan biar je dalam kuali acuan ni. bila nak guna direnjis2 sikit minyak tu jangan melekat banyak sangat kat acuan baru lah dicelup ke dalam adunan.

Jangan risau... adunan pertama dan kedua buat saja sampai habis .... tapi zan bagi taulah .... 2 kilo (2 kali adunan) memang kena bazir sesaja..... sebab kuih memang tak jadi cantik dan menarik. tapi adunan ketiga dan seterusnya .... pasti puas hati. Cina kat kedai tu pun dah bagi tau awal2... katanya orang tua-tua yang datang membeli kat kedai tu bagitau macam tu..... bagus cina tu ... menjual sambil mendapatkan info dan petua tuk pembeli yang lain berminat.

Cara penyimpanan dan petua jangan adunan lekat pada acuan sehingga boleh merosakkan ... pertama2 sampai kerumah ... tak yah lah nak dimandikan ke atau dikenakan air acuan tu ... pantang kena air ... lap-lap aje kendian dipanaskan dalam minyak yang dah digunakan tuk ilangkan abuk2 nyer tu.

Pernah tak tengok nenek-nenek kita simpan cara dulu .. zan pun ingat2 lupa.... lepas guna balut aje dalam plastik/kain selepas acu tu sejuk simpan tempat yang selamat dan bersih. bila nak guna keluarkan aje terus rendam dalam minyak panas semula... dan gitulah seterusnya....... Senyummmmm .... adunan pasti tak melekat pada acuan.

renung-renungkannnn..... dan selamat beramal..... semoga berjaya... (kih kih kih... panjang lebar I punya borak kann... layanzzzzz...)


6 comments :

Puteri said...

wahh cayalahhh

eh kalau bntuk2 terbaru mcm mana ya? ada juga rupanya bntuk lain ya?

Catwoman said...

Salam Kak Izan....

Apa khabar? Semoga sihat hendaknya d`samping family t`cinta.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI. MAAF ZAHIR & BATIN.

:)

KTS said...

err... akan sy amalkan petua ini puan


.
.


hihihi... beli kuih tu lg senang kot :D nampak benar rajinnya :D

Puteri said...

kuih loyang
kuih bunga ros
kuih sarang tebuan

semua tu sama je,,
:)

CAHAYA said...

sedapnya kak. terus lapar. huhu.

Unknown said...

Mane Nk cari acuan ni ye

Petua izan mak nenek

~~~~mari cuba-cuba~~~

Petua 1 - masak kuah bersantan

gulai lemak santan, sediakan bahan terlebih dahulu siap semua baru naik atas api. kacau sentiasa gulai lemak perlahankan api. jangan dibiar gulai lemak menggelegak takut2 pecah minyak. hidangan nampak tak cantik dan rata. bila terdapat sedikit santan atas dari kuah di keliling dinding periuk tanda gulai sudah cukup masak. terus diangkat dari api, sebab walaupun api telah dipadamkan paras kepanasan dapur masih ada. kalau boleh terus diangkat kedalam bekas makanan.

Petua 2 - cili bergoreng

Sambal goreng tak rasa pedau. biasanya orang akan masak dulu cili yang dah dipotong-potong kemudian toskan dan basuh bersih. semasa masukkan sambal kedalam kuali masukkan sekali sedikit asam keping. kemudian masak seperti biasa.

Petua 3 - Acuan loyang / rose tak melekat

jangan sesekali acuan loyang dikenakan pada air basuhan. pantang acuan loyang ialah air. cuma dilap bersih dan disimpan ditempat yang bersih dan selamat.

Petua 4 - Anak2 berselera makan

Petuanya macam ni... lama dah izan amalkan dari anak pertama umurnya 4 tahun. Utk sesiapa jugalah yang merasa hidangan kita. Selalu masak nasi... bila kita angkat tudung periuk nasi, selalu kan ada wap pada bawah tudung periuk tu.. bersih je bukan tak bersih... air wap tu jatuhkan keatas nasi. terpulanglah nak dikelilingkan ke ... sekali alir ke tapi ... jatuhkan air wap tu keatas nasi.. :D

Petua 5 - lauk pauk terasa dihargai :D

ini zan dapat dari mak utih. lama dah zan amalkan dari mula2 kena memasak .... kui3x.... kalau kita pi beli lauk daging ke ikan ke ayam ke apa-apa lauk basah. dah siap2 bersih dan basuh, basuhan terakhir tu selawat 3 kali dan toskan airnya... InsyaAllah.

lalu lintas


widget

warna warni ijan

Flag Counter