Jom join izan

Showing posts with label keluarga. Show all posts
Showing posts with label keluarga. Show all posts

Friday, May 31, 2013

Video di Pulau Sapi & Tagal, Kg Sg Moroli, Ranau

jom "finding NEMO" ... di Pulau Sapi .... 
kalau dengar kawan2 yang selam di Pulau Sapi ... seronok dibagi pegang rumah Nemo ... Nemo lak round2 kat rumah dia aje .. di tangan kita .. bayangkan ikan Nemo .. cute nyerrr ...

dipisahkan

Tuesday, May 28, 2013

kota kinabalu Sabah 23/5/2013 - 26/05/2013


kami sampai lebih kurang pukul 5 petang di kota kinabalu .. perjalanan 2 jam 45 minit, kalau kat semenanjung masih terang benderang tapi kat sini suasananya beransur gelap seakan nak senja ..... 

kami terus menuju ke kondo promenade untuk hari pertama sebelum keesokkannya   kami bertukar ke kondo Marina. 



Di kondo Promenade (1 malam RM80.00 termasuk tax) .. akak sewa jenis studio ... untuk 4 beranak ... berasa agak selesa dengan besar bilik, punya 1 katil queen, ada 1 kerusi panjang, 2 kerusi minum tea, lengkap dengan tv, bilik air, dan dapur memasak.

Di kondo Marina pula kami sewa 2 buah (1 malam RM390.00), sebuah kondo lengkap 3 bilik sesuai untuk mereka yang tidak bawa keluarga. dan satu lagi kondo lengkap 3 bilik yang keluasannya sesuai bagi mereka yang bawa keluarga. pattern sama tapi keluasan bilik tidur berbeza makanya harga pun berbeza. disini juga ada kolam mandi untuk mereka yang suka menggunakan kolam mandi.




kalau diikutkan hati ... kecewa suda ... mana tidaknya van, kereta sewa ... semua da tak da untuk bawa kami jalan2 pada keesokkan harinya. hinggalah lewat jam 10.30 baru dapat kereta sewa itu pun selepas deal dengan individu yang kami panggil sebagai John (Tel: 016 8220048) yang kebetulan kami dapat dari pengawal keselamatan disitu. dengan John ni best dia bawa jalan2 .... sporting dan cekap. kalau kita tengok jalan kat situ .. bukan calang2 boleh kita pergi .... kalau sewa sendiri untuk bawa sendiri .... akak rasa tukarlah fikiran tu ... membazir masa. untuk tempat-tempat jauh macam ni ... eloklah sewa kereta dan kita dapat menikmati pemandangan cantik sepanjang jalan.

oleh kerana da tengahari (10.30 pagi waktu malaysia, waktu zohor pukul 12.15 tengahari lebih kurang) jadi bandingkan suasana sini .... 10.30 pagi tul lebih kurang pukul 12.00 tengahari waktu malaysia. dah lambat berjalan .. makanya akak tak dapat lihat gunung kinabalu ... diwaktu siang ... sampai da pukul 7.00 lebih kurang waktu 8.00 malam ... da gelap. 



patutlah orang kota kinabalu sayang kampungnya ... suasana memang cantik ... bayangkan kebanyakkan mereka duduknya ditepi2 lereng lereng gunung ... gunung tau bukan bukit .. bermakna ... kawasan tu kita panggil gaung ... disitu mereka bina rumah .... gayat tak ... gayat tak rasa ... akak gayatlah ... macam mana kita nak park kereta ... turun bukit kecil masuk ke kawasan rumah ... kalau ada kawasan lapang tak pa ... ini ... gaung dik eeehh ... ngeri akak ... tapi itulah istimewanya orang di lereng kota kinabalu ni ..... ini suasana sana jauh, suasana dekat mereka duduk dilereng sepanjang jalan ke gunung kinabalu ni akak tak snap ... sebab gayat tengok 
macam rumah peranginan ... sejuk ... "aircond semulajadi" .... 

tapi kan ... kalau akak diberi peluang sekali lagi untuk pergi ke kota kinabalu ... apa akak akan lakukan ... yang pertama ... terus tempah hotel di gunung kinabalu .... kalau dapat sampai di kota kinabalu dalam pukul 9.00 atau 10.00 da kira bagus tido satu malam supaya dapat menikmati terus suasana di gunung kinabalu kemudian keesokkannya check-out terus jalan2 disekitar situ terus turun ke bandar kota kinabalu .... berbaloi .....


Rumah Terbalik

kalau dari kota kinabalu kita pergi melalui ke Tamparuli .... disana semua sejalan .....  dirumah terbalik ... akak tak masuk cuma jalan2 disekeliling ambik gambar aje ... kalau masuk RM10.00 tapi tak boleh ambik gambar dalam rumah. berlegar kat luar rumah aje RM5.00 sekitar ni ada tandas, cafe dan jualan cenderahati. 

yang bagus dan tak terdapat dijual dilain kedai .... t-shirt bertulis "upside down" (lebih kurang lah ... rumah terbalik tamparuli .... tak baca habis" .... kawan akak beli t-shirt tu disini ... memang betul kalau kita lihat dimana2 sekitar KK .. memang tak da t-shirt tu .. jadi kalau singgah sini beli sahaja .... memang cantik ... rugi akak tak beli ...




selepas disini akak singgah di pekan Nabalu (tak ambik pic pun .... sebab suasana kabus) .... kat sini terdapat deretan kedai menjual cenderahati .... nak ambil pic gunung dari jauh pun tak dapat sebab lepas hujan terlindung dek kabus yang tebal .... sejuk ... kat sini anak-anak sibuklah ibu nak t-shirt ni ... abah adik nak 3 t-shirt ... kak azie pesan, hanim pesan ... orang tu pesan ... hhaaah .. tu dia ... masa nilah teringat orang tu pesan .. orang ni pesan ... kat sini abe zul beli kain batik sabah/sarawak buatan borneo 1 utk mak abe zul dan 1 kain pelekat utk abah abe zul ... kain batik indonesia pun ada tapi mahal sikit aje .. dalam RM25 ke RM30 untuk 1

akak beli cenderahati buat kelik opis yang tinggal ...



di kolam air panas ni akak singgah ... tapi tak rendam kaki pun .... kat sini akak jalan2 je ... kelik yang lain dah kebas2 kaki .....


dekat Sabah Tea ni .... ada macam2 perasa tea ..... yang biasa tu 3 kotak RM10 ... akak beli beberapa kotak untuk dibuat cenderahati .... tea nya ada perasa madu, mengkudu ... lemon dan sebagainya .... ladang tea ni pun terletak dilereng2 


......disini terdapat ikan kelah jinak ... bukan belaan tau ... sebab tempat ni adalah sebatang sungai .... yang peliknya kelah ni duduk digigi air sungai ... banyak ... sangat banyak tak terkira ... bayangkan kita genggam makanan ikan tu .. jangan dilepaskan masukkan tangan dalam air ... bayangkan ikan tu tau dalam genggaman kita tu ada makanan dia ... MasyaAllah .... boleh dia berebut berkerumun ... mengerumut nakkan makanan digenggaman kita tu ... kat sini masuk bayarannya RM5.00 seorang untuk 15 minit dan merendam kaki kita ....




akak boleh pi takat ni aje ... cuba jugak duduk ketengah sikit .... geli ... banyak sangat ikan ... dia cumi2 massage kaki akak ... tapi nasib baik dia tak dok gigi ... tu yang tak tahan. salmi dengan anak2 dia tengah bagi ikan makan ... bayang kan sepanjang gigi sungai ikan ni penuh ... sebelah sana ada keluarga yang lain pun sedang massage kaki ... bersih kaki katanya ...  


keesokkan harinya ... kawan2 akak buat seawalking di pulau Sapi .... kos seawalking 1 orang lebih kurang RM270 siap ada makan seafood sekali ... inipun John yang bawak. 3 pulau mereka pergi ..... kalau dengar pengalaman mereka yang pergi .... semangat mesti nak kuat ... siapa ada semput, cepat panik, ataupun penyakit berbahaya ... jangan cuba buat .... siapa yang sihat aje .... cantik katanya suasana dalam laut ciptaan Allah .... beruntung siapa yang dapat melakukannya ... 

akak pulak ajak keluarga naik bas pergi ke arah Penampang menuju ke KDCA ... tempat replika rumah kaum yang terdapat di Sabah .... sebenarnya pada malam tu ada pesta kaamatan disitu .. jadinya masa akak sampai mereka sedang membaiki untuk final. 

tambang bas RM1.40 seorang .... keluar dari kondo Marina pergi ke arah kiri terus ke stesen besar bas ... kat situ ada bas mini ... pada badan bas tertulis "Penampang - Wawasan - Kota Kinabalu" .. balik pun cam tu .... nak pergi ke arah KDCA tu ... kita akan jumpa Muzium Sabah ... tapi akak tak singgah lah ... jimat kos .. jalan dengan bas .... Mat Saleh boleh ... akak pun boleh ... naik teksi .. standard price RM10.00 adakala lebih ... perjalanan ke KDCA 1/2 jam dengan bas ... berhenti jalan ~ berhenti jalan.


datang kat sini ... kalau dari airport ke hotel ... standard harga RM30.00 ... ada RM40 ikut pada berapa ramai ... jenis kereta .. dan perjalanan lebih kurang 15 minit. 

untuk akak sekeluarga .... kebetulan kawan baik abe zul ada kat sini ... jadi pergi dan balik kami ... dibawa oleh suzma ... orang teganu yang berkahwin dengan orang sabah keturunan Brunei Jawa .... 

malam ketiga mereka bawa kami makan seafood .... di Penampang tempat yang biasa mereka makan. kalau di Kota Kinabalu biasa makan seperti yang di order harga jatuh lebih kurang RM350 - RM800 ..... tapi di Penampang ni cuma RM170 sahaja ....

kalau nak tahu kat Sabah ni .... tak ada restoran seafood keturunan Melayu ... semuanya orang cina Sabah ... tapi diyakini oleh orang Sabah beragama Islam .... dan tempat kami makan tu restoran cina tapi dimasak oleh orang beragama Islam .... 

disini semua restorannya akan bertulis "No Pork" ..... tapi oleh kerana kawan abe zul biasa makan di satu tempat di Penampang ni ... makanya akak pun menyakini untuk menikmati hidangan


Inilah makanan "seafood" .. yang akak pelik ... siput sedut kita lain ... tapi "lin" isteri suzma panggil ini siput sedut .... tapi bila makan kita tak sedut pun siput tu ... bezakan ....

nampak tak macam ada kuku yang terkeluar tu ... sangat keras ... semula jadi ... kita akan tarik isi keluar melalui kuku tu .... kalau tak boleh tarik akan disediakan kayu cungkil gigi tu .... untuk tarik isi keluar dari cengkerang .... rasanya sedap dan kenyal ... cicah dengan sos ... sepinggan ni lebih kurang RM18 harganya ..

inilah sebagian pengalaman akak disana .....

Saturday, May 18, 2013

Agenda ibu .... buat anak-anak & (kelik opis) ~ kota kinabalu




antara tempat2 yang akak diminta senaraikan pada "leader" ... selagi ada blog rakan2 ... abis sume akak google. terimakasih pada setiap info yang boleh digunakan ...


kota kinabalu ....


dan jangan lupa waktu-waktu penting ..... iaitu solat.




Tazkirah:
Dari Abu Hurairah katanya Rasulullah s.a.w. bersabda; "Ada 2 perkara yang keduanya dapat menyebabkan mereka menjadi kafir iaitu mencela keturunan (orang lain) dan meratapi mayat." - Sahih Muslim


e-Solat : Sistem Panduan Solat Harian Anda <!--

WAKTU SOLAT TAHUN 2013 BAGI ZON
ZON 7 - PAPAR, RANAU, KOTA BELUD, TUARAN, PENAMPANG, KOTA KINABALU
DAN KAWASAN YANG SEWAKTU DENGANNYA
Tarikh Hari
Imsak
Subuh
Syuruk
Zohor
Asar
Maghrib
Isyak
01 Mei Rabu 4:34 4:44 6:03 12:15 15:32 18:24 19:36
02 Mei Khamis 4:33 4:43 6:03 12:15 15:32 18:24 19:36
03 Mei Jumaat 4:33 4:43 6:03 12:15 15:32 18:24 19:36
04 Mei Sabtu 4:33 4:43 6:02 12:15 15:32 18:24 19:36
05 Mei Ahad 4:32 4:42 6:02 12:15 15:33 18:24 19:36
06 Mei Isnin 4:32 4:42 6:02 12:14 15:33 18:24 19:36
07 Mei Selasa 4:32 4:42 6:02 12:14 15:33 18:24 19:37
08 Mei Rabu 4:31 4:41 6:02 12:14 15:34 18:24 19:37
09 Mei Khamis 4:31 4:41 6:01 12:14 15:34 18:24 19:37
10 Mei Jumaat 4:31 4:41 6:01 12:14 15:34 18:24 19:37
11 Mei Sabtu 4:30 4:40 6:01 12:14 15:35 18:24 19:37
12 Mei Ahad 4:30 4:40 6:01 12:14 15:35 18:24 19:38
13 Mei Isnin 4:30 4:40 6:01 12:14 15:35 18:24 19:38
14 Mei Selasa 4:30 4:40 6:01 12:14 15:35 18:24 19:38
15 Mei Rabu 4:29 4:39 6:01 12:14 15:36 18:25 19:38
16 Mei Khamis 4:29 4:39 6:01 12:14 15:36 18:25 19:38
17 Mei Jumaat 4:29 4:39 6:01 12:14 15:36 18:25 19:39
18 Mei Sabtu 4:29 4:39 6:00 12:14 15:37 18:25 19:39
19 Mei Ahad 4:28 4:38 6:00 12:14 15:37 18:25 19:39
20 Mei Isnin 4:28 4:38 6:00 12:14 15:37 18:25 19:40
21 Mei Selasa 4:28 4:38 6:00 12:14 15:37 18:25 19:40
22 Mei Rabu 4:28 4:38 6:00 12:14 15:38 18:26 19:40
23 Mei Khamis 4:28 4:38 6:00 12:15 15:38 18:26 19:40
24 Mei Jumaat 4:28 4:38 6:00 12:15 15:38 18:26 19:41
25 Mei Sabtu 4:28 4:38 6:00 12:15 15:39 18:26 19:41
26 Mei Ahad 4:28 4:38 6:00 12:15 15:39 18:26 19:41
27 Mei Isnin 4:28 4:38 6:00 12:15 15:39 18:27 19:41
28 Mei Selasa 4:27 4:37 6:00 12:15 15:39 18:27 19:42
29 Mei Rabu 4:27 4:37 6:00 12:15 15:40 18:27 19:42
30 Mei Khamis 4:27 4:37 6:00 12:15 15:40 18:27 19:42
31 Mei Jumaat 4:27 4:37 6:01 12:16 15:40 18:27 19:43
HakCipta Terpelihara JAKIM@2012
20 May 2013 19:36:22
Sila rujuk laman web E-Solat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia untuk mendapatkan waktu solat standard

-->




jika siapa yang biasa buat jamak qasar, jamak taqdim, jamak takhir .... bolehlah melakukannya ... 

ini sebagai peringatan buat akak jugak ... sebab akak jarang-jarang bermusafir .... 

Monday, December 24, 2012

Tempat beradu .... Weeda Homestay



kami pergi changloon haritu .... kak ipar akak tempah kat sini lah ..... jadi siapa2 yang nak ke utara .... boleh datang ke sini ......


seperti tinggal dirumah sendiri ..... lengkap .... istimewanya tinggal di Weeda Homestay ... tang solat tu kita tak was2 sebab seperti dirumah sendiri ... itu yang utamanya.

kita keluar berjalan ... balik aje .. merehatkan diri selesa ... boleh tinggal 2 keluarga .. maksima 2 keluarga ... 3 bilik tidur yg cukup besar .... berhawa dingin .. lengkap semuanya seperti dirumah dan selesa.




Ketiga-tiga bilik .... luas. suasana aman ..... dari sini ... kurang sejam ke Bukit Kayu Hitam, 1/2 jam ke Kuala Perlis, dekat dengan Padang Besar, ada UUM ... boleh lihat di link Weeda Homestay .... 

macam suka lak duk "homestay" .... ini kali pertama ... 


Monday, December 3, 2012

Sessi tenangkan urat tegang .....

Subuh Jumaat ..... bertolak ke Changlung noo .... bawak kak ipar balik kg nun kat kedah .... kenduri kawin adik biras akak tu .... akak tinggal kat homestay taman resak .... "Weeda Homestay" ..... nanti akak citerlah keadaan tempat kat sini ... sapa orang utara .. tau lar dia naaa....


kawasan kokdiang .... dekat2lar tu ...alor staq jauh gi ... lebih kurang 46km ikut highway ... lebih kurang 1/2 jam jugak .... tol tak banyak 2 tol aje ... 1 tol RM1.60 .. bila kluaq alor staq tu tol RM0.40 je naa.... rumah mentua kak ipar ni da bnyk kali jugak sampai .... tapi kali ni kami duk homestay ... selesa sikit dari orang ramai  ... sedara2 ramai..


kita mai nak makan ..... nak tengok "perantin" ... perantin punya pic tak dok naaa... pic akhak adalar..... hehehe ...... cakkkk ..... sape nak marah ... tak buleh marah naaa ...  



lepas kenduri ... ujan ... akak lari jap pegi Alor Star .... sebab apa .. nak pegi Pekan Rabu .. bukan selalu nak sampai utara ni ... bila da sampai mesti nak pergi ... selalunya akak pesan kat kawan abe tu ... bila dia balik Kg Napoh ... barang2 dua barang ni akak mesti pesan buat stok 4 - 5 bulan .... 

kalau dulu adik ipar duk Alor Star .. 2 ke 3 kali gak akak duk ngulang ... ni da balik Selangor .. tak da tempat lagi nak menyinggah ...



Pekan Rabu ... betul2 kat Pusat Bandar Alor Star .... kat sini akak suka jugak cari buah berangan ... tempat akak berdiri ambik gambar ni ada orang naik motor jual buah berangan 1 corong klu tak silap RM5 itu dulu lah .. sekarang ni tak tahu berapa harganya .... tapi hari akak sampai tu ... tak dok pulak ...

setau akak pekan rabu ni tutup pukul 6 ... sebab apa ... talipon adik ipar kat Rwg .. tanya nak pi malam buleh kaa .... tak buleh jawab dia ... pekan rabu tutup pukul 6 ... haaa tu dia .... siapa orang kedah sila maklumkan kat akak kalau malam dia beroperasi jugak ke .. mana tau len kali nak pi malam tak risau dah ..



haaa .... cuci mata no .... inilah yang akak kejarkan nun dari selangor .... tiap kali stok abis ...... tapi tak pernah habis .... sebab kawan abe tiap kali balik kampung mesti tanya nak tak nak .... kalau tak order pun .. mesti dia bagi buat rasa .....


sebelum membeli ... akak suka tawaf dulu ... tanya harga .... akak suka beli kat pakcik ni ... gerai dia mengadap kawasan kita letak kereta ..... biasa sekilo RM12.00 satu bekas plastik putih tu biasanya dia kira ala kadar .. kita akan dapat 2 bekas untuk harga RM11.00 ... kalau beli banyak dia bagi lar kurang .. tapi ikannya ... dia kira lebih kurang .... tak apalah katanya ... tu yang akak suka ... akak biar dia yang pilihkan sebab dia campur2kan .. kalau ambik sendiri kita tak tau .. sume kecik atau sume besar ...



boleh kecur ayaq liur ... tengok ikan pekasam ni ... ada limau pekasam .... huuu kalau potong cili api ... tenyeh kan ... makan nasi panas2 .... rasa nak borong semua ... kalau akak suka ikan lampam aje ... ikan banyak tulang .... tapi tu yang sedap. ada puyu .. ada sepat ... ada talapia .... macam2 lah... tapi akak memang suka rasa pekasam lampam aje .. da try yang lain ... tapi pekasam lampam je akak nak ...




satu lagi yang akak suka ... niiiiiii dia ... dodol perasa durian ada ... dodol perasa biasa ada ... baru masak pun ada .. lembut bangat .... kalau baru masak tu paling sedap rasanya .... bila da bungkus2 macam ni .... 1/2 kilo kalau biasa tu RM5 lah ... tapi kalau perasa durian tu 6 ringgit ..... 


singgah pulak pulau pinang ... naik jambatan Pulau Pinang .... apa di cari kat penang ni .......


kalau da sampai Utara tu ... redah aje lah ..... jalan2 cuci mata .... kos tambah RM7 aje nak sebarang Pulau Pinang balik naik feri ke lalu jambatan ke ... tak kena tol dah ... jalan lar aje .....


terus menuju ke Georgetown pusat bandar ..... mencari apa yang diingini ....


kalau nak balik naik feri ... sebelah Tanjong City Marina ni aje tempatnya .... sebelum tu akak menuju ke Padang Kota Lama .... dulu akak pergi malam dah ... naik feri pun malam .... haaa ... ni .. tengahari panas terik ... nampak pemandangan ....


adik ika pilih laksa Penang ..... 



akak apa lagi .... rojak penang lah ..... makan berdua abe ... sampingan nasi ayam penang .. memang sedap ...



ini satu lagi pilihan akak ... sotong kangkung ... sotong ni memang kegemaran akak ... ambik yang kecik je RM7.





lepas makan ... cari pulak jeruk2 ... jajan tuk opis ......... kat padang kota lama ni .. mahal sikit akak rasa ... tapi tak dan nak pergi tempatnya ... jadilah ..... 





nak masuk Feri .... 





teringin juga  ... nak naik "Star Libra" ... hehehe ... meh ler kita kumpul duit ... 


malam sebelumnya akak gi Kuala Perlis ... lebih kurang 1/2 jam dari Changloon ... pi makan kat dataran tapi laut ... kawan abe belanja .. sebab nak tengok bola sesama punya hal ... kawan abe ni balik kebetulan sama nak ziarah mak dia .... jadinya ada lar janji .... dengan siakap bakar ... siakap 3 rasa .. kerang bakar ... sotong tepung .. kailan .. tomyam campur .. mak aihhh ... makan akak tak ingat donia keliling ... orang dok sorak boleh Malaysia - Indonesia .. 2 - 0 .. akak selamba je perabihkan lauk berdua anak buah .... rasanya sedap lagi makan ... hihihi ...

bingit dok dengan orang kaki bola ni ... yang kelakaunya .. bola Malaysia 1 ... otomatik .. 2 kawan ni bangun sorak sambil angkat tangan ... orang keliling dok tengok ketawa sorak sekali .... masuk kali kedua .. 2 sekawan ni .. dok sorak bertepuk tangan ...... yayayaya ..... kalau tengok tv dirumah ... masing2 dok sms tak sudah ... 

Selasa da mula kerja semula .... bila lagi ... bila lagi ... trip akan datang,  insya Allah ...

Petua izan mak nenek

~~~~mari cuba-cuba~~~

Petua 1 - masak kuah bersantan

gulai lemak santan, sediakan bahan terlebih dahulu siap semua baru naik atas api. kacau sentiasa gulai lemak perlahankan api. jangan dibiar gulai lemak menggelegak takut2 pecah minyak. hidangan nampak tak cantik dan rata. bila terdapat sedikit santan atas dari kuah di keliling dinding periuk tanda gulai sudah cukup masak. terus diangkat dari api, sebab walaupun api telah dipadamkan paras kepanasan dapur masih ada. kalau boleh terus diangkat kedalam bekas makanan.

Petua 2 - cili bergoreng

Sambal goreng tak rasa pedau. biasanya orang akan masak dulu cili yang dah dipotong-potong kemudian toskan dan basuh bersih. semasa masukkan sambal kedalam kuali masukkan sekali sedikit asam keping. kemudian masak seperti biasa.

Petua 3 - Acuan loyang / rose tak melekat

jangan sesekali acuan loyang dikenakan pada air basuhan. pantang acuan loyang ialah air. cuma dilap bersih dan disimpan ditempat yang bersih dan selamat.

Petua 4 - Anak2 berselera makan

Petuanya macam ni... lama dah izan amalkan dari anak pertama umurnya 4 tahun. Utk sesiapa jugalah yang merasa hidangan kita. Selalu masak nasi... bila kita angkat tudung periuk nasi, selalu kan ada wap pada bawah tudung periuk tu.. bersih je bukan tak bersih... air wap tu jatuhkan keatas nasi. terpulanglah nak dikelilingkan ke ... sekali alir ke tapi ... jatuhkan air wap tu keatas nasi.. :D

Petua 5 - lauk pauk terasa dihargai :D

ini zan dapat dari mak utih. lama dah zan amalkan dari mula2 kena memasak .... kui3x.... kalau kita pi beli lauk daging ke ikan ke ayam ke apa-apa lauk basah. dah siap2 bersih dan basuh, basuhan terakhir tu selawat 3 kali dan toskan airnya... InsyaAllah.

lalu lintas


widget

warna warni ijan

Flag Counter