Jom join izan

Saturday, November 23, 2013

Tomyam Campur Udang Ayam Daging Sotong

Sabtu malam ni ... cooooti masak
naaak tengok Master Chef ... tak banyak sikit nak ambil ilmu dari siri Master Chef  .. akak minatlah nak tengok Master Chef ... selalunya memang susah akak nak nonton tv .. sebab berlainan minat .. so akak mengalah lar .. 

sambil tu nak post tomyam campur ni ... bila tengok pic tomyam comot ni ... rasanya chef Adu ..(pilih chef Adu .. hihi ... ) tak berkenan ... apapun dapat puji dari abe zul itu da cukup kanzzz .. haaa ... kalau masuk Master Chef dapatlah Chef Adu punya komen kannzz .. :D


dialog ibu buat anak-anatk tersayang: 

ibu masak tomyam campur ni esoknya .. lepas malam yang ibu pukul tangan adik sebab nak ambik udang tu .. bangun sebelum subuh tu ibu masih tak tau nak masak apa .. dalam mamai pagi tu ... ibu keluarkan semua yang ada dalam peti es .. sume tu ibu da siap potong .. seminggu sekali ibu akan kerjakan semua, biar senang masa ibu nak masak tak payah nak potong-potong lagi

Bahan:

5 ekor sotong (dipotong-potong)
1 mangkuk kecil ayam (telah dipotong2 kecil)
18 ekor udang
1 senduk daging (telah dipotong2 kecil)
2 batang serai
3 sudu besar pes tomyam adabi
1/2 senduk cili giling (cili kering/bawang kecil/bawang putih/bawang besar)
3 helai daun limau purut
2 biji tomato (potong 4 setiap satu)
1 labu bawang besar (dipotong bulat)
1/2 jug air putih
4 biji limau kasturi
garam
gula
ajinomoto

cara masak:

1. panaskan air dalam periuk/kuali, rebus udang sotong dan daging
2. panaskan minyak dalam kuali, masukkan 1/2 senduk cili giling, pes tomyam, serai, ayam dan limau kasturi (pes tomyam dan limau kasturi ikut kesukaan cita rasa, nak lebih masam atau kurang)
3. masukkan tomato dan 1/2 jug air putih masak hingga mendidih
4. masukkan bahan rebus
5. masukkan garam, ajinomoto dan seimbangkan dengan gula (untuk selaraskan rasa masam)
6. masukkan bawang dan daun limau purut.
7. bila bawang da sedikit empuk kecil api 5 minit
8. seterusnya angkat dan hidangkan


yang sebenarnya, ibu nak tebus balik. ibu masak lebih udang jadi waktu adik makan nanti ibu tak nampak yang pasti ibu tau adik cekau udang aje hi3 .. termasuklah abang. dalam ati ibu nanti time balik ibu buka tudung saji .. da bole agak apa yang tinggal. yang pasti ... ibu da buat yang terbaik untuk anak-anak ibu .. walaupun hanya dari hidangan tak seberapa dari ibu. yang pasti niat Lillahi Taala ..

No comments :

Petua izan mak nenek

~~~~mari cuba-cuba~~~

Petua 1 - masak kuah bersantan

gulai lemak santan, sediakan bahan terlebih dahulu siap semua baru naik atas api. kacau sentiasa gulai lemak perlahankan api. jangan dibiar gulai lemak menggelegak takut2 pecah minyak. hidangan nampak tak cantik dan rata. bila terdapat sedikit santan atas dari kuah di keliling dinding periuk tanda gulai sudah cukup masak. terus diangkat dari api, sebab walaupun api telah dipadamkan paras kepanasan dapur masih ada. kalau boleh terus diangkat kedalam bekas makanan.

Petua 2 - cili bergoreng

Sambal goreng tak rasa pedau. biasanya orang akan masak dulu cili yang dah dipotong-potong kemudian toskan dan basuh bersih. semasa masukkan sambal kedalam kuali masukkan sekali sedikit asam keping. kemudian masak seperti biasa.

Petua 3 - Acuan loyang / rose tak melekat

jangan sesekali acuan loyang dikenakan pada air basuhan. pantang acuan loyang ialah air. cuma dilap bersih dan disimpan ditempat yang bersih dan selamat.

Petua 4 - Anak2 berselera makan

Petuanya macam ni... lama dah izan amalkan dari anak pertama umurnya 4 tahun. Utk sesiapa jugalah yang merasa hidangan kita. Selalu masak nasi... bila kita angkat tudung periuk nasi, selalu kan ada wap pada bawah tudung periuk tu.. bersih je bukan tak bersih... air wap tu jatuhkan keatas nasi. terpulanglah nak dikelilingkan ke ... sekali alir ke tapi ... jatuhkan air wap tu keatas nasi.. :D

Petua 5 - lauk pauk terasa dihargai :D

ini zan dapat dari mak utih. lama dah zan amalkan dari mula2 kena memasak .... kui3x.... kalau kita pi beli lauk daging ke ikan ke ayam ke apa-apa lauk basah. dah siap2 bersih dan basuh, basuhan terakhir tu selawat 3 kali dan toskan airnya... InsyaAllah.

lalu lintas


widget

warna warni ijan

Flag Counter