Jom join izan

Friday, October 4, 2013

Ayam masak lemak cili api

Sekarang ni menyemarakkan azam ... menguatkan semangat ... mempertingkatkan tenaga ... waaa begitu sekali ... mestilah kan .. dalam setiap nafas kita ni mesti ada peningkatan yang positif ..

sekarang ni awal-awal pagi dah bangun ... menyediakan lauk tengahari santapan buat putera puteri dan dalam masa yang sama boleh juga bawa bekal ke ofis .... almaklumlah kan ... sekarang ni sume naik .. terutamanya minyak ron .. jadinya kita jimat lah kos makan luar kepada memasak sendiri .. niat jangan lupa ~ Lillahi Taala ... dan bagi contoh yang baik kepada mereka yang baru merancang untuk kehidupan dan gunakan setiap detik bermakna ...


Bahan

15 ketul ayam
4 biji ubi kentang
RM2 pati santan
2 batang serai
sedikit serbuk kunyit
sedikit garam
sedikit msg
sekeping kecil asam keping

Bahan Giling

20 tangkai cili api
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit halia
sedikit minyak masak

cara memasak

masukkan bahan giling ke dalam periuk
masukkan pati santan bersama air (mengikut kepekatan kesukaan)
masukkan ayam, ubi kentang, serai, serbuk kunyit buka api perlahan
kacau hingga santan masak, ayam empuk dan ubi juga empuk
masukkan garam, msg dan asam keping rasa secukup rasa



da siap angkat ... dan hidangkan ... pedasnya .. sampai ke telinga .... 

No comments :

Petua izan mak nenek

~~~~mari cuba-cuba~~~

Petua 1 - masak kuah bersantan

gulai lemak santan, sediakan bahan terlebih dahulu siap semua baru naik atas api. kacau sentiasa gulai lemak perlahankan api. jangan dibiar gulai lemak menggelegak takut2 pecah minyak. hidangan nampak tak cantik dan rata. bila terdapat sedikit santan atas dari kuah di keliling dinding periuk tanda gulai sudah cukup masak. terus diangkat dari api, sebab walaupun api telah dipadamkan paras kepanasan dapur masih ada. kalau boleh terus diangkat kedalam bekas makanan.

Petua 2 - cili bergoreng

Sambal goreng tak rasa pedau. biasanya orang akan masak dulu cili yang dah dipotong-potong kemudian toskan dan basuh bersih. semasa masukkan sambal kedalam kuali masukkan sekali sedikit asam keping. kemudian masak seperti biasa.

Petua 3 - Acuan loyang / rose tak melekat

jangan sesekali acuan loyang dikenakan pada air basuhan. pantang acuan loyang ialah air. cuma dilap bersih dan disimpan ditempat yang bersih dan selamat.

Petua 4 - Anak2 berselera makan

Petuanya macam ni... lama dah izan amalkan dari anak pertama umurnya 4 tahun. Utk sesiapa jugalah yang merasa hidangan kita. Selalu masak nasi... bila kita angkat tudung periuk nasi, selalu kan ada wap pada bawah tudung periuk tu.. bersih je bukan tak bersih... air wap tu jatuhkan keatas nasi. terpulanglah nak dikelilingkan ke ... sekali alir ke tapi ... jatuhkan air wap tu keatas nasi.. :D

Petua 5 - lauk pauk terasa dihargai :D

ini zan dapat dari mak utih. lama dah zan amalkan dari mula2 kena memasak .... kui3x.... kalau kita pi beli lauk daging ke ikan ke ayam ke apa-apa lauk basah. dah siap2 bersih dan basuh, basuhan terakhir tu selawat 3 kali dan toskan airnya... InsyaAllah.

lalu lintas


widget

warna warni ijan

Flag Counter